rödvin

söndag 10 april 2016

Boira' Sangiovese

Åter till silket. Detta är en tom flaska jag håller upp framför kameran. Och den dracks i fredags kväll. Det var så himla mkt folk på bolaget i fredags (såklart) så jag orkade inte fråga någon efter mjukaste vinet men jag mindes tillbaka till en sommarkväll i Italien när jag smuttade på ett sangiovese och tyckte det kändes som lent som rosenblad så jag sökte upp en ekologisk sangiovese och det blev detta. Och det var verkligen ett riktigt lyckosamt val. Ren smak och minimalt med syrlighet gjorde att det kändes riktigt milt och mjukt. Enligt systembolaget ska det vara ett fruktigt vin men jag upplever vissa fruktiga som stötande sträva men det här hade den där lenheten som jag var ute efter. Vi käkade lite caperse till = passade utmärkt. När vi lite senare drog fram en pecorino med tryffel blev det inte helt rätt kombo. Däremot kokoskakan vi åt litet senare passade väldigt bra med allt det lena.
Kommer absolut dricka igen och mkt nöjd!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

//